24.3.09

Τα σοβαρά, στο άλλο μπλογκ...

Θά πω κάτι το οποίον
Πιθανόν να μην αρέσει.
Ο πνεβματικός άνθρωπος
Δεν πρέπει να λάμβάνει θέση.
Θέσις ίσον ζημία.
Η καλυτέρα θέσις
Είναι η Ακαδημία

ΜΠΟΣΤ

Αγνοί χωρικοί που αποστόμωναν συνέχεια διανοούμενους

ΠΕΤΕΦΡΟΣΚΥΛΟ


Διανοούμενος είναι προσωρινό χρίσμα, μιά εξελκωση, μέρος μιάς άνωσης του εγώ, ως αποτέλεσμα ενός μεγάλου εσωτερικού πόνου, αδιαβάθμητου γιά τους απέξω. Ο Κακριδής, ο Βελεστινλής, ο Βελλίδης, ο Αριστοτέλης δεν ήταν διανοούμενοι. Ο Αντώνιος Κεραμόπουλος, αρχαιολόγος του μεσοπολέμου, δεν ήταν διανοούμενος, παρά ένα λεπτό της ζωής του: όταν, απαντώντας σε κάποιον που έκρινε αυστηρά το περί Βλάχων=φελλάχων εύρημά του, σχολίασε : «λογοτέχνης τις».
Δυσκολεύομαι να καταλάβω επακριβώς τα όρια του ρόλου. Όποιος υπερβαίνει το εργόχειρό του γιά να επεξηγήσει, είναι διανοούμενος, έστω προσωρινά.Ο ποιητής Χριστιανόπουλος δεν είναι διανοούμενος. Αλλά όταν άδει τραγούδια του μαέστρου, είναι(ένας είναι ο μαέστρος που το έπαιζε ρεμπέτης). Το ίδιο ισχύει γιά τον Σεφέρη όταν ανακάλυπτε τον Ερωτόκριτο.
Στις άκρως υποβλητικές εικόνες του Άρη Αλεξάνδρου και του Γιάννη Ρίτσου που μας μετέφερε ο Κουκουζέλης, ο πιό κοντινός διανοούμενος πρέπει να ήταν κανας οδοντίατρος-στιχοπλόκος σε διπλανό νησί.
Αν θέλετε να κάμετε το καθήκον σας, ή νομίζετε πως κάθε φορά που ένας αγράμματος εξοργιστικός εννοεί εσάς όταν ρωτάει «μα τι κάνουν οι διανοούμενοι;» να σκέφτεστε ότι είναι πολύ εύκολο να ανιχνεύσεις την πάθηση του Βέλτσου, του Τσουκαλά, του Γιανναρά, του Γεωργουσόπουλου, και όλων των ευπώλητων που κυκλοφορούν στο εξωτερικό. Διανοούμενος είναι αυτός που παρατάει το εργόχειρό του από άγχος επειδή κάποιος του το ζήτησε, και εξηγεί στον μουστερή γιά ποιόν λόγο του άρεσε το ζητούμενο.
Μιά φορά στην ζωή μου υπήρξα διανοούμενος. Ευτυχώς το αποτύπωσε ο ποιητής Γ.Χ στο πρώτο του βιβλίο: «αφιερώνω το ποίημα [ ] στον Π.Θ , που προσπαθούσε να μου εξηγήσει γιατί το έγραψα».

2 σχόλια:

Sraosha είπε...

Σκέψεις:

Διανοούμενος / πνευματικός άνθρωπος είναι αυτός που βγάζει το ψωμάκι του (και το βουτυράκι του) από δημιουργική δουλειά που κάνει με το μυαλό του. Αυτό περιλαμβάνει επιστήμονες και καλλιτέχνες αλλά αποκλείει πολλούς δημοσιογράφους και όσους κάνουνε δουλειές γραφείου (για το δεύτερο σάς μιλάω εκ πείρας).

Μέρος των καθηκόντων τους είναι η διασπορά της γνώσης, της γνώμης ή της τέχνης, της δικής τους ή των άλλων. Όταν αποτυγχάνουν να το κάνουν αυτό τότε τζάμπα τους πλερώνει ο ιδιώτης ή το κράτος. Και πληρώνονται καλά συνήθως.

Σε ένα δεύτερο επίπεδο, όσοι πληρώνονται από το κράτος, πληρώνονται από τους φορολογούμενους. Η ευθύνη τους και η λογοδοσία τους είναι προς τους φορολογούμενους, προς τον κόσμο, τον λαό (μππρρρρ): ούτε προς τους ομότεχνούς τους (το σινάφι τους), ούτε προς την ελίτ που σαν πουρί επικάθεται στους μηχανισμούς στους οποίους έχει εκχωρήσει ο κοσμάκης τις ελευθερίες του.

Για λογοδοσία προς τη συνείδηση δε μιλάω, αυτά είναι προχωρημένα πράματα, που λέει κι ο Κουκουζέλης. Άλλωστε, άμα ασχολείσαι πολύ με τη συνείδησή σου, δε γράφεις πολύ καλά στην τηλεόραση.

Τώρα, ένας ανθρωπάκος που γράφει τα ποιήματά του και τα τυπώνει μόνος ή που μαζεύει πληροφορίες για τα βοτάνια της Άρτας, δε χρωστάει σε κανέναν, δε λογοδοτεί σε κανένα. Ούτε κι ο καημένος ο Αλεξάνδρου, θύμα κι αυτός των συλλογικών ενθουσιασμών και των στρατευμένων.

ΠΕΤΕΦΡΗΣ είπε...

Στις μέρες που ζούμε, ορε μπίρομ, εννοώ έκρηξης επί των κειμένων και των απόψεων, επιφυλάσσομαι να ανταποκριθώ επί αυτών, κατά το καλοκαιράκι, οπότε και θα έχουμε αραιώσει γενικώς.
[Χειρότερη πρόταση δεν νομίζω να έγραψα στα τελευταία είκοσι χρόνια...]